
01-02-10 15:18UN climate change panel based claims on student dissertation and magazine article - Telegraph

Pagina 1 van 3http://www.telegraph.co.uk/earth/environment/climatechange/711152…l-based-claims-on-student-dissertation-and-magazine-article.html

Officials were forced earlier this month to retract inaccurate claims in the IPCC's report about
the melting of Himalayan glaciers Photo: GETTY

Website of the Telegraph Media Group with breaking news, sport, business, latest UK and world news. Content from the Daily Telegraph and Sunday Telegraph newspapers and video from Telegraph TV.

UN climate change panel based claims on student
dissertation and magazine article
The United Nations' expert panel on climate change based claims about ice disappearing from the
world's mountain tops on a student's dissertation and an article in a mountaineering magazine.

By Richard Gray, Science Correspondent and Rebecca Lefort 
Published: 9:00PM GMT 30 Jan 2010

Comments 190 (#comments) | Comment on this article (#postComment)

The revelation will cause fresh
embarrassment for the
Intergovernmental Panel on Climate
Change (IPCC), which had to issue a
humiliating apology earlier this month
over inaccurate statements about
global warming.

The IPCC's remit is to provide an
authoritative assessment of scientific
evidence on climate change.

Related Articles
World's most powerful climate scientist writes racy novel (/earth/environment/climatechange/7111068/Revealed-
the-racy-novel-written-by-the-worlds-most-powerful-climate-scientist.html)

Water vapour is a major cause of global warming and cooling find scientists
(/earth/earthnews/7101004/Water-vapour-is-a-major-cause-of-global-warming-and-cooling-find-scientists.html)

Call for climate change 'honesty' (/earth/environment/climatechange/7081039/John-Beddington-chief-scientist-says-
climate-change-sceptics-should-not-be-dismissed.html)

United Nations defends climate change evidence (/expat/expatnews/7078907/United-Nations-panel-defends-
climate-change-evidence.html)

IPCC: climate change scientists are 'only human' (/earth/environment/globalwarming/7078089/IPCC-deputy-says-
scientists-are-only-human.html)

Second blunder by UN climate science panel (/earth/environment/globalwarming/7074446/UN-report-on-climate-
change-and-natural-disasters-was-balanced.html)

In its most recent report, it stated that observed reductions in mountain ice in the Andes, Alps and Africa was being
caused by global warming, citing two papers as the source of the information.

However, it can be revealed that one of the sources quoted was a feature article published in a popular magazine for
climbers which was based on anecdotal evidence from mountaineers about the changes they were witnessing on the
mountainsides around them.

http://www.telegraph.co.uk/
http://www.telegraph.co.uk/earth/environment/climatechange/7111525/UN-climate-change-panel-based-claims-on-student-dissertation-and-magazine-article.html#comments
http://www.telegraph.co.uk/earth/environment/climatechange/7111525/UN-climate-change-panel-based-claims-on-student-dissertation-and-magazine-article.html#postComment
http://www.telegraph.co.uk/earth/environment/climatechange/7111068/Revealed-the-racy-novel-written-by-the-worlds-most-powerful-climate-scientist.html
http://www.telegraph.co.uk/earth/earthnews/7101004/Water-vapour-is-a-major-cause-of-global-warming-and-cooling-find-scientists.html
http://www.telegraph.co.uk/earth/environment/climatechange/7081039/John-Beddington-chief-scientist-says-climate-change-sceptics-should-not-be-dismissed.html
http://www.telegraph.co.uk/expat/expatnews/7078907/United-Nations-panel-defends-climate-change-evidence.html
http://www.telegraph.co.uk/earth/environment/globalwarming/7078089/IPCC-deputy-says-scientists-are-only-human.html
http://www.telegraph.co.uk/earth/environment/globalwarming/7074446/UN-report-on-climate-change-and-natural-disasters-was-balanced.html


01-02-10 15:18UN climate change panel based claims on student dissertation and magazine article - Telegraph

Pagina 2 van 3http://www.telegraph.co.uk/earth/environment/climatechange/711152…l-based-claims-on-student-dissertation-and-magazine-article.html

The other was a dissertation written by a geography student, studying for the equivalent of a master's degree, at the
University of Berne in Switzerland that quoted interviews with mountain guides in the Alps.

The revelations, uncovered by The Sunday Telegraph, have raised fresh questions about the quality of the information
contained in the report, which was published in 2007.

It comes after officials for the panel were forced earlier this month to retract inaccurate claims in the IPCC's report
about the melting of Himalayan glaciers.

Sceptics have seized upon the mistakes to cast doubt over the validity of the IPCC and have called for the panel to be
disbanded.

This week scientists from around the world leapt to the defence of the IPCC, insisting that despite the errors, which
they describe as minor, the majority of the science presented in the IPCC report is sound and its conclusions are
unaffected.

But some researchers have expressed exasperation at the IPCC's use of unsubstantiated claims and sources outside
of the scientific literature.

Professor Richard Tol, one of the report's authors who is based at the Economic and Social Research Institute in
Dublin, Ireland, said: "These are essentially a collection of anecdotes.

"Why did they do this? It is quite astounding. Although there have probably been no policy decisions made on the
basis of this, it is illustrative of how sloppy Working Group Two (the panel of experts within the IPCC responsible for
drawing up this section of the report) has been.

"There is no way current climbers and mountain guides can give anecdotal evidence back to the 1900s, so what they
claim is complete nonsense."

The IPCC report, which is published every six years, is used by government's worldwide to inform policy decisions that
affect billions of people.

The claims about disappearing mountain ice were contained within a table entitled "Selected observed effects due to
changes in the cryosphere produced by warming".

It states that reductions in mountain ice have been observed from the loss of ice climbs in the Andes, Alps and in
Africa between 1900 and 2000.

The report also states that the section is intended to "assess studies that have been published since the TAR (Third
Assessment Report) of observed changes and their effects".

But neither the dissertation or the magazine article cited as sources for this information were ever subject to the
rigorous scientific review process that research published in scientific journals must undergo.

The magazine article, which was written by Mark Bowen, a climber and author of two books on climate change,
appeared in Climbing magazine in 2002. It quoted anecdotal evidence from climbers of retreating glaciers and the loss
of ice from climbs since the 1970s.

Mr Bowen said: "I am surprised that they have cited an article from a climbing magazine, but there is no reason why
anecdotal evidence from climbers should be disregarded as they are spending a great deal of time in places that other
people rarely go and so notice the changes."

The dissertation paper, written by professional mountain guide and climate change campaigner Dario-Andri Schworer
while he was studying for a geography degree, quotes observations from interviews with around 80 mountain guides in
the Bernina region of the Swiss Alps.

Experts claim that loss of ice climbs are a poor indicator of a reduction in mountain ice as climbers can knock ice
down and damage ice falls with their axes and crampons.

The IPCC has faced growing criticism over the sources it used in its last report after it emerged the panel had used
unsubstantiated figures on glacial melting in the Himalayas that were contained within a World Wildlife Fund (WWF)
report.



01-02-10 15:18UN climate change panel based claims on student dissertation and magazine article - Telegraph

Pagina 3 van 3http://www.telegraph.co.uk/earth/environment/climatechange/711152…l-based-claims-on-student-dissertation-and-magazine-article.html

report.

It can be revealed that the IPCC report made use of 16 non-peer reviewed WWF reports.

One claim, which stated that coral reefs near mangrove forests contained up to 25 times more fish numbers than
those without mangroves nearby, quoted a feature article on the WWF website.

In fact the data contained within the WWF article originated from a paper published in 2004 in the respected journal
Nature.

In another example a WWF paper on forest fires was used to illustrate the impact of reduced rainfall in the Amazon
rainforest, but the data was from another Nature paper published in 1999.

When The Sunday Telegraph contacted the lead scientists behind the two papers in Nature, they expressed surprise
that their research was not cited directly but said the IPCC had accurately represented their work.

The chair of the IPCC Rajendra Pachauri has faced mounting pressure and calls for his resignation amid the growing
controversy over the error on glacier melting and use of unreliable sources of information.

A survey of 400 authors and contributors to the IPCC report showed, however, that the majority still support Mr
Pachauri and the panel's vice chairs. They also insisted the overall findings of the report are robust despite the minor
errors.

But many expressed concern at the use of non-peer reviewed information in the reports and called for a tightening of
the guidelines on how information can be used.

The Met Office, which has seven researchers who contributed to the report including Professor Martin Parry who was
co-chair of the working group responsible for the part of the report that contained the glacier errors, said: "The IPCC
should continue to ensure that its review process is as robust and transparent as possible, that it draws only from the
peer-reviewed literature, and that uncertainties in the science and projections are clearly expressed."

Roger Sedjo, a senior research fellow at the US research organisation Resources for the Future who also contributed
to the IPCC's latest report, added: "The IPCC is, unfortunately, a highly political organisation with most of the
secretariat bordering on climate advocacy.

"It needs to develop a more balanced and indeed scientifically sceptical behaviour pattern. The organisation tend to
select the most negative studies ignoring more positive alternatives."

The IPCC failed to respond to questions about the inclusion of unreliable sources in its report but it has insisted over
the past week that despite minor errors, the findings of the report are still robust and consistent with the underlying
science.

© Copyright of Telegraph Media Group Limited 2010


